Skarmavbild 2016-04-08 kl. 09.53.22

SEA Ledamoter 2015

 

 

NARRENPRISET 2014 DELADES UT TILL GÖRAN ADLÉN

SEA 500 pix Narrenpriset 2014 kopia

Skarmavbild 2015-03-24 kl. 12.06.26

------------------------

"Jantelagens bojor kring eventbranschens handleder"

I vårt samhälle har vi en kollektiv syn på att det är okej att försöka påverka personer att tycka som vi vill, att köpa något eller att rösta på ett visst parti. Denna påverkan sker i bästa fall i sammanhang där både sändare och mottagare är medvetna om förhållandet sinsemellan. När vi nu tycker att det är relevant och socialt accepterat att påverka så är det givetvis av största intresse för avsändaren att hitta de mest effektiva och starka sätt att påverka sin målgrupp för att uppnå bästa möjliga syfte och mål.

För att uppnå en så bra och effektiv kommunikation som möjligt, behöver man skapa en sinnesstämning och en atmosfär hos mottagaren som verkligen hjälper till. Det är val av plats, tid och hur vi designar den upplevelsen som skapar rätt och grundläggande förutsättningar för att beröra mottagaren och kommunicera budskapen, tjänsterna eller produkterna.

Hantverket att designa och iscensätta de mest ultimata sinnesstämningarna för att kommunicera med och påverka sin målgrupp är något som eventbranschen arbetar med dagligen och konstant utvecklar och förfinar. Detta arbete begränsas dock av besvärande faktorer såsom jantelagen och rädslan för att media ska svartmåla ett visst bolag och ett visst event för att de slösar med sina ekonomiska medel, speciellt om det handlar om "skattebetalarnas pengar". Rädslan för att "rubriker i kvällspressen" lägger sig som en blöt filt över hela branschen. Även om alla aktiviteter faller inom lagens råmärken så ser vi ofta att jantelagen sätter stopp för vad som annars är socialt accepterat.

Om företag X skulle lägga 5000 kronor per deltagare på att "sitta och uggla" i två dygn på en kursgård utanför Flen så skulle få personer höja på ögonbrynen eller ens bry sig. Men om samma företag skulle lägga samma pengar på att konferera två dygn på något som skulle gå under epitetet "finare herrgård", förlägga mötet till Köpenhamn eller ännu längre söderut så börjar direkt varningsklockor ringa. Skulle samma bolag vara några fler anställda och hyra en lokal som Globen så svartnar det för ögonen på omgivningen, trots att kostnaden är densamma och samtliga av de senare alternativen med största sannolikhet är bättre för det som man önskar kommunicera under dessa dagar.

Varför skriver vi då detta? Jo för att alla branscher bör ha rätt att göra det absolut bästa av sina uppdrag, så länge de ligger inom lagens råmärken, men även för att vi som bransch måste bli bättre på att rättfärdiga hur vi skapar kommunikation i världsklass.

I vårt samhälle har självklart alla rätt att uttrycka sin åsikt, men vi som bransch bör också bemöta åsikter som vi anser är felaktiga eller som riskerar att förstärka den gamla jantelagens bojor kring eventbranschens skapande handleder.

Evetproducent Ola Bringle - Stol 2, VD PS Communication Sweden

och Svenska EventAkademins ledamöter

EventArkivet

Skarmavbild 2015-06-29 kl. 17.23.41

Hela mitt livsverk, som består av mer än 1.000 väldokumenterade projekt och event där fler än 1.000.000 nöjda gäster deltagit bildar nu Håkan Sterner´s Event- & ForskningsArkiv på Södertörns Högskola.

Några av de tänkbara forskningsområdena är:

• Praktiska råd om hur man bygger upp och genomför ett event
• Eventbranschens tillkomst och utveckling under 30 år
• Hur nöjesbranschen och reklambranschen möttes och skapade eventbranschen
• Från traditionell reklam till event marketing
• Från ren underhållning till skräddarsydda event med tydliga syften och mätbara mål
• Eventbranschens finansiella kurvor med kostnader, gager och vinster
• 30 år av tränder inom eventbranschen
• Teman, dramaturgi och praktisk genomförandeutveckling
• Utbildningsmöjligheternas utveckling
• Branschens organisation genom åren
• Eventbolagens samverkan och utveckling
• Stilbildande personer för eventbranschen
• Medial bevakning av publika event och interna
• Slutkunder och Uppdragsgivare.


Göran Andersson
Ämnessamordnare för Turismvetenskap, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.,">Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

070 - 654 32 69

Skarmavbild 2014-10-27 kl. 16.37.21

Narren är skapad av konstnären och keramikern Gösta Grähs i Arboga och symboliserar sanningssägaren - den enda som kunde skoja och säga sanningen till kungen utan att bli halshuggen - enligt sägnen.

-------------------------------------------------------------------------------

 

År 2000 bildade jag Svenska EventAkademin med följande ledamöter:

Forsta Ledamoterna 2000

Övre raden fr. v.: Håkan Sterner - 18 Ständig Sekreterare, Bengt Wahlström - 10 Forskning, Ola Håkansson - 13 Musik & Video, Vicky von der Lancken 2- Eventproducent, Peter Settman 8 - Eventdesign, Titti Hagenfeldt - 1 Slutkund, Ulf Nilsson -16 Talare, Ingela Lindberger - 9 Catering.
Nedre raden fr.v. Ulf Elfving - 17 Programledare, Lars Heaster - 3 Branschutvecklare, Mikael Neuman - 14 Artist, Anki Bengtsson - 5 Arenor, Markku Saarinen - 11 Manager, Jerry Bergström - 4 PR, Hasse Wallman - 6 Publika Event och Kurt Hjelte -7 EventMarketing

Saknas: Stol 12 - Manus & Regi -Peter Stöm & Stol 15 - Musik - Anders Berglund

1-a Narrenpristagarna 2001

Första kullen Narrenpristagare 2001:

Övre raden fr.v. Mark Levengood - Talare, Lars-Göran Andersson - Catering, Palle Danielsson - Arenan Cirkus, Magnus Stråberg - PR, Stefan & Kim - Artister.
Nedre raden fr.v. Stig-Arne Mattson - Publika Event, Kristina Landeström - Event marketing, Mia Adolphson - Eventproducent, Pia Nilsson - Slutkund, Marie Dimberg - Manager samt Peter Björk - Regi.

Narrenpristagare 2002

Narrenpristagarna 2002:

Övre raden fr.v. Yngve Bergqvist - Ishotellet, Jan Larsson - Regeringens PR-man, Mikael Henriksson - Manager på EMA, Virgina Clayton - Catering Rhapsody in Rock, Leif Kronlund Musiker, Tommy Ivarsson - Eventmarketing, Jim Grundström - Catering.
Nedre raden fr.v. John Houdi - Artist, Claes af Geijerstam - Branschutvecklare Stallbröderna, Anne-Lise jansson - Eventproducent SBAB, Micael Bindefled - Publika Event, Fredrik belfrage - Programledare och Per Naroskin - Talare. Saknas: Tilde Björfors - Cirkus Cirkör, Hans Marklund - Regi, Jonas Åkerlund - Film & Video.

Skarmavbild 2014-11-05 kl. 09.55.54

Narrenpristagarna 2008:

Fr.v. Pehr Palm - Destinationsutveckling, Janne Schaffer - Musiker, Tilde de Paula - Programledare, Pär Johansson - Publika Event. Saknas på bilden; Hans Rosling - Talare och Björn Gustavsson - Artist.

Mer information på www.eventakademin.se

 

Rättigheter

Copyright © 2014 Eventkonsult AB

Alla rättigheter reserverade

Web: NyWeb

Eventkonsult AB

FAC

Kontakt

EVENTKONSULT AB

Ö. Hamngatan 24

732 30 ARBOGA

Tel: 0589-123 00

Mobil: 070-580 88 60

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.